ga nooit met vreemde mannen mee! - Reisverslag uit Thika, Kenia van karen blaauw. - WaarBenJij.nu ga nooit met vreemde mannen mee! - Reisverslag uit Thika, Kenia van karen blaauw. - WaarBenJij.nu

ga nooit met vreemde mannen mee!

Blijf op de hoogte en volg karen

24 Februari 2015 | Kenia, Thika

ga nooit met vreemde mannen mee, dat wordt er altijd ingestampt als je klein bent.
en nu ben ik 24 en spring ik gewoon bij een vreemde achterop de motorbike.
Ben is lief en rijd erg goed, dus niet teveel over nadenken wat er mis kan gaan haha.
ik hoef maar te bellen en hij pikt me op, en blijft overal netjes wachten tot ik binnen ben, een echte gentleman.


zaterdag ga ik met de kids naar het zwembad van het gesponsorde geld van willem en renee.
ik kom hier in een ander verslag op terug!
maar het was geweldig!

zondag ga ik dagje naar renee, naar macheo.
op de motorbike.
eerst mag ik daar even douchen, na maand een pisstraaltje is het heerlijk om helemaal nat te worden onder een douche!
daarna even skypen, want op kantoor daar is wifi.
heerlijk om iedereen te zien en te spreken.
daarna samen pannekoeken bakken, jum jum jum, wat een genot, hagelslag erop.
renee heeft hele erge heimwee, overdag zit zij op kantoor maar de avonden in vrijwilligershuis, in haar eentje.
weekenden ook alleen.
ze heeft besloten begin april voor 3 weken terug te gaan naar NL, en eind april weer naar kenia want dan zijn er
andere vrijwilligers bij macheo.
vlieg je ook 2 april dan kunnen we samen?! gelijk regelen, en jaaa we vliegen samen terug whoehoee.
het hele verblijf zijn we samen, en zo sluiten we het ook nog af, super!
renee en ik hebben het heel gezellig en het is al 16.00uur, gauw rondleiding over macheo en dan mister ben bellen
om me weer naar shade te brengen.
renee en ik besluiten dat de zondag onze dag wordt om leuke dingen te doen.

16.45 ben is er, het heeft vanochtend heel hard geregend en het is de hele dag bewolkt dus van ben moet ik zijn jas aan,
en een helm op want het is veel te koud, maar ben ik ben NL gewend, nee aantrekken, ja baas!
voor shade is het 1 grote modder bende door de regen en ik vraag me af of ik die helm moest dragen vanwege de kou,
of vanwege mijn veiligheid in verband met het valgevaar dat groter werd haha.
Ann de huismoeder vraagt hoe mijn dag was en vertel over renee ze is heel enthousiast en vindt het fijn dat ik
een maatje heb gevonden, ze vraagt of ze net zo lief is als ik ben, en dat ze echt keer langs moet komen in shade!

ik drink thee met de huismoeders Ann en rose en ze vertellen me dat zij met andere vrijwilligster naar nairobi
zijn geweest wezen shoppen, en dat we wel keer met zijn 3en kunnen op een woensdag, jaaa leuk,

wat een heerlijk weekend, met een tevreden glimlach ga ik naar bed, eindelijk begint mijn vrijwilligerswerk morgen.

ik heb Millicent van het mugumo-ini project vertelt dat ik daar graag op maandag en dinsdag wil komen werken.
ze vertelt dat ik heel erg welkom ben en ze starten om 8.00uur 's ochtends.
ben heeft dan net een andere klant maar komt me erna gelijk ophalen,
ik kan ook met de matatu maar betaal liever meer en ga met ben, dan met die vreselijke matatu.
het is druk op de groep maar ben ontzettend warm onthaald, iedereen is blij dat ik er ben er zijn 3 jonge meiden,
dus erg gezellig!
en we beginnen met functioneel spelen: blokjes bouwen, blokken in bak doen etc, gevolgd door porrich( geen idee of ik het
goed schrijf) drinken, daarna spelen met de kids,
gevolgd door liedje zingen op de matras,we spelen met de bal we gooien over met de kinderen zodat ze zich moet focussen,
erna gaan we dansen nog even buiten spelen, dan door naar de muziek op tv dan eten en is het alweer 13.30uur.
kindjes rusten en sommige gaan naar huis, en sommige worden daarna opgehaald dus ik mag naar huis.
ben even smsen dat ik opgehaald mag worden,
ondertussen dat we wachten even fotoshoot en gek doen met de meiden, en millicent nodigt me uit om keer bij haar
thuis te komen, wouww super!

dag 1 is voorbij en ik zit met tranen in mijn ogen op bed, niet van heimwee maar van geluk,
dit is mijn droom en hoe ik het me had voorgesteld, zo is het precies, ik heb heel erg het gevoel dat ik zoveel kan
betekenen, ze zijn zo vreselijk dankbaar voor alles wat je doet.

het regent de hele avond en nacht en ik heb een vreselijk slecht geslapen, 's ochtends regent het nog steeds en ik doe me winterjas maar aan op de motorbike.


Dag 2 bij mugumo-ini is ook weer geweldig, ik weet nu hoe de dagindeling is en kan voor mijn gevoel meer betekenen.
1 kindje snapt niet dat ik blank ben, en wrijft elke keer met zijn handen over mijn handen, over zijn gezicht en op het laatst zelfs met spuug,
wie weet ben ik bruin onder dit blanke, maar helaas.
bij het buiten spelen valt een jongen als een plank achterover, het eerste wat ik denk epilepsie, protocol? nee die hebben ze hier niet, en na paar
minuten komt hij ook weer bij, wat een verschil geen protocol geen medicijn.

woensdag is het umoja dag, zodra de kindjes me zien schreeuwen ze al muzungu, muzungu.
waithaka leert ze later dat karen mijn naam is en ik hoor alle varianten voorbij komen, van caleb tot carol.
vandaag kies ik om bij de 'grote' in de klas te kijken, en ik mag zelfs even juffrouw spelen, alweer een droom die uitkomt!
rekenen, sommen op het bord schrijven, en daarna met ze bespreken.
erg leuk!
na de lunch buiten spelen, de kinderen trekken vreselijk aan mijn arm en bij alleen wegtrekken of no zeggen luisteren ze niet,
dan maar in het swahili, ja ze luisteren, je mag best aan me zitten maar niet aan me armen hangen!

donderdag ben ik een dagje vrij, en huismoeder ann is aan het werk, ze was heel blij dat ik vrij ben als zij binnen is, en dat geld voor mij ook!
toch voel ik me vandaag beetje opgesloten, wil graag alleen op pad maar durf niet, ik app renee en ze stelt voor om vanavond uit eten te gaan bij de ananas mall
even lekker fastfood, ik vraag toestemming aan mirjam en die vind het goed! ik sms ben en natuurlijk wil hij ons brengen, denk dat hij failliet gaat
als ik terug ben in NL.
16.30uur precies staat ben voor de gate, op naar macheo om renee op te halen.
daarna heerlijk eten bij ananas mall het is fastfood, pizza, en soort KFC, we kunnen niet kiezen dus besluiten samen pizza te delen en kipvleugels met friet.
ooohh wat is dit lekker! als toetje nemen we een ijsje, soort flurry met oreo.
dan is t al 18.30uur en moeten we echt gaan, in t donker is t niet heel veilig dus wil wel zo snel mogelijk naar huis.
eerst renee terug brengen, ondertussen zien we de zon achter de wolken zakken wouw mooi gezicht.
wat is thika mooi in het donker, overal lampjes en het voelt in de straat voor shade als een braderie.
ben vraagt als we terug zijn of ik niet bang was, nee heel apart dit keer is niet!
op de motorbike zag ik nog een vallende ster voorbij komen, ja dan mag je een wens doen, maar mijn wens is al uitgekomen ik ben in kenia!


vrijdag de laatste werkdag van deze week, umoja school.
ik begin met porrich maken, de lerares heeft het me geleerd dus ik kan dat nu elke keer maken, scheelt hun weer tijd kunnen zij gewoon les blijven geven.
cecilia, een kindje, is afwezig en waithaka en ik gaan naar haar huis om te kijken wat de reden is.
als we aankomen bij haar 'huis'zie ik 5 kleine kindjes zitten en geen moeder.
waithaka praat met die kindjes en 4 ervan zitten op primary school maar omdat ze 30 shilling mee moesten nemen, en ze dat niet hadden bleven ze maar thuis.
en toen dacht cecilia ook blijf maar thuis.
dus ik zei tegen waithaka zeg dat cecilia nu nog wel naar school kan, zegt ze zelf nee ze is te vies, als wij zeggen dat het niet uitmaakt
en ze lunch krijgt zegt ze dat ze hier ook lunch heeft, ze weigert dus gewoon.
waithaka neemt me naar binnen in hun huisje en laat zien wat hun lunch is, paar kruimels ugali, wat niet genoeg is voor 1 kindje laat staan 5.
ik mag foto's nemen van hoe het er binnen uit ziet, allemaal doeken vraag me af hoe ze er kunnen slapen.
we gaan zonder cecilia naar school terug en we vertellen dat als ze er maandag niet is we haar weer komen halen.
onbeschrijfelijk hoe de mensen hier leven, als ze geen 30 shilling hebben gaan ze niet naar school, normaal eten hebben ze niet, en de moeder is gewoon
de hele dag weg.
we lopen weer terug, geven de kindjes lunch, maken de school schoon en dan is het weekend!

renee en ik hebben t weekend alweer volgepland,
zaterdag ochtend met jackson naar supermarkt en 's middags komt renee naar shade, gaan we knutselen met de kinderen aangezien ik heel veel van huis heb mee genomen,
papegaai maken van ronde vouwblaadjes, zelf maar eerst een voorbeeldje maken, want ja hoe leg je het ze anders uit.
renee blijft hier slapen zaterdag
en zondag is er spelletjes dag bij macheo en Marnix vroeg of we mee wouden, en dan is het weekend alweer voorbij.
besef nu even dat de tijd heel snel gaat, dit weekend is renee hier, weekend erop komen er 2 mensen van umoja, en t weekend daarna komt dina al met eva.
en als dina weggaat heb ik nog 2 weekenden hier, niet over nadenken want dan krijg ik buikpijn!




  • 24 Februari 2015 - 20:02

    Dina:

    Heerlijk om te lezen en te zien!

  • 24 Februari 2015 - 20:50

    Bertus:

    heftige foto,s Ka.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Thika

shade for children


Recente Reisverslagen:

18 Oktober 2019

Geen vaarwel, maar tot ziens!

16 Oktober 2019

Famous Muzungu Karen.

14 Oktober 2019

Funny Pants

08 Oktober 2019

Bijzondere mensen, Bijzondere verhalen

07 Oktober 2019

Muzungu
karen

Actief sinds 15 Dec. 2013
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 22774

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 03 December 2014

shade for children

Landen bezocht: