papieren Zakdoekjes - Reisverslag uit Kasarani, Kenia van karen blaauw. - WaarBenJij.nu papieren Zakdoekjes - Reisverslag uit Kasarani, Kenia van karen blaauw. - WaarBenJij.nu

papieren Zakdoekjes

Blijf op de hoogte en volg karen

27 Maart 2015 | Kenia, Kasarani

na 2 weken veel van kenia te hebben gezien, is donderdag en vrijdag lekker dagje bij de projecten.
donderdag naar mugumo-ini, daarna lunchen met eva en boodschappen doen want.. 's avonds gaan we bbqen bij renee!
bij macheo is een bbq, we halen hamburgers en worstjes, en stokbrood en fruit!
het smaakt best goed, en het is gezellig!

vrijdag dagje umoja, eindelijk na daar een hele week niet te zijn geweest,
en 's avonds is het toch echt tijd om afscheid te nemen
van eva en dina.
wat heb ik het leuk en gezellig gehad met hun en wat is de tijd super snel gegaan.
de kindjes doen een dansje, zeggen een bedank woordje en dan iedereen knuffelen,
en natuurlijk houden we het dan niet droog.
als mijn afscheid ook zo wordt, kan ik maar beter vast de tissue boks erbij pakken.
theresa nodigt me uit om zaterdag bij haar thuis te komen, nu dina en eva weg zijn want dan ben ik niet zo eenzaam.
gezellig doen we!
dat is raar weer me kamer voor mij alleen, niemand die in het nederlands: slaap lekker of goede morgen zegt.
maar nadat ik zaterdag ochtend me ontbijt op heb is het ook weer normaal, voor die tijd was ik ook alleen dus kan het nu vast ook!
ik ga met de matatu naar theresa in thika town en irene gaat gezellig met me mee.
theresa woont bij het ziekenhuis, dus gelijk nog even rondje over de zaal gelopen, met 32 mannen op 1 zaal, hoe is
het mogelijk, en wij maar klagen haha.
daarna naar haar huisje, het is een soort flatje, klein maar fijn.
lekker chapati eten en aardappel met kool en ondertussen gezellig kletsen.
wat een lief mens is theresa toch en wat kun je met haar lachen.
rond 3en echt weer terug naar shade.
theresa loopt met ons mee naar de matatu plaats, we komen nog langs de vrouwengevangenis en ik vraag of theresa
daar ooit is geweest, ze zegt ja en vraagt of ik er heen wil, zou dat kunnen?
alleen even kijken of er tijd voor is, spannend!

Zondag weer dagje met renee op pad, er is een soort neushoorn opvang net zoals de olifanten opvang en we gaan het combineren met bomas of kenya.
zodra we bij de animal orphanage aankomen zien we alleen: safari walk staan, oftewel soort dierentuin, nee helaas die hebben we in nl ook.
dus gelijk door naar bomas of kenya, daar zijn heel veel huisjes nagebouwd van de verschillende stammen in kenia, erg leuk om te zien.
er zijn ook traditionele dansen maar die voorstelling is 's middags pas dus we besluiten later terug te komen.
eerst even lunchen bij de namaak mac, bij gebrek aan beter.
daarna gaan we naar masai market, nog even laatste souvenirs shoppen.
we worden rondgeleid door een jongen, we mogen van elke kraam iets pakken en aan het einde gaan we onderhandelen.
we hebben aardig wat spullen en vinden het genoeg geweest, dan onderhandelen.
wouw wat een gedoe maar super grappig, hun pakken pen en papier en ik vraag ook heel stoer om pen en papier.
over de schalen worden we het snel eens maar de rest van de spullen niet, ze willen teveel geld.
1 man lijkt boos te worden en renee zegt niet boos worden en ik roep: hakuna matata, gelukkig hij kan weer lachen.
we besluiten om weg te gaan omdat we het niet eens worden met de prijs en dan ineens kunnen ze wel minder vragen en vinden ze onze prijs goed.
george, onze taxichauffeur, hoort natuurlijk alles wat de mannen zeggen in swahili en ze vinden onze goede onderhandelaars, george hoeft ons niet eens
te helpen met onderhandelen, beetje bluffen doet wonderen.
erg grappig!
dan weer terug naar bomas of kenya, wouw wat super leuk om die traditionele dansen te zien van verschillende stammen, zelfs de masai komt nog even langs,
moet gelijk aan het boek de blanke masai denken haha.
en dan terug naar thika!
wouw wat voelt dat als thuiskomen als je weer wat bekends ziet van thika.
terug bij shade nog even aan rose mijn souvenirs showen en dan lekker slapen.
morgen begint het normale leventje weer: 4 dagen projecten, ik heb er zin in.


maandag en dinsdag is mugumo-ini dag, de studenten zijn klaar met hun stage, dus het is weer rustig op de groep.
spelen, dansen en sporten met de kids!

woensdag is me rust dagje, kleding wassen en rustig in shade!
ondertussen gezellig kletsen met huismoeder elizabeth over het eten in nl, maar hoe eten jullie dan spaghetti etc, lang leve google!

donderdag en vrijdag is het umoja dagen, de regen seizoen is begonnen en en s nachts regent het vaak waardoor de slums 1 grote modder bende is.
donderdag zit ik in de klas met de kleintjes en juf theresia, deze kindjes zien alles als een spelletje wat ik doe ook al wil ik iets niet,
heel grappig maar ook best vermoeiend.
rond 2en komt normaal gesproken ben me ophalen maar ineens is waithaka daar op de motorbike van ben, hun hadden meeting en ben kon niet weg,
dus waithaka komt me halen.
ik ben ondertussen erg aan ben gewend dus ik vind het doodeng bij waithaka achterop, en uitgerekend nu is het ook nog een modderbende.
waithaka please ik heb bijna 3 maand achterop een motorbike overleefd je gaat niet me nu nog in het ziekenhuis laten belanden.
als waithaka kletst kijkt hij om en niet meer op de weg en gaat dan slingeren, opgelucht ben ik als ik weer in shade ben!
vrijdag gaan waithaka en ik de slums in, er zijn kindjes afwezig in umoja school en we gaan hun huisje bezoeken om te kijken waarom.
1 kindje heeft hoofdpijn en kon niet naar school maar toen we er kwamen was hoofdpijn weg dus ik zei dat ze dan best naar school kon,
maar haar moeder vond dat ze wel dagje mocht relaxen.
we gaan naar ander huisje waar kindje al hele week niet is gweest maar daar is niemand te vinden, alweer niet.
wel zie ik 2 oudere kindjes van een primary school, ik vraag waarom hun niet op school zitten.
ze worden verlegen en merk dat waithaka boos reageerd waarom ze niet op school zijn,
ik stuur waithaka weg en ga met de kindjes praten, ik vertel ze dat ik niet boos ben maar ik t wel heel graag wil weten.
het ene kindje zegt eerst dat haar uniform nat is en ze daarom niet kan gaan, toen ik vroeg om haar uniform te halen was die droog, een smoesje dus.
het andere meisje had hoofdpijn, tsja hoe kan ik dat controleren?
ik vraag of ze school wel leuk vinden en of het ver weg is, nee ze vinden school niet leuk, ik vertel dat het heel belangrijk is om naar school te gaan maar
dat het niet altijd leuk is,en ze begrijpen het wel.
uiteindelijk zegt het meisje dat haar moeder zei thuis te blijven vanwege haar jongere zusje.
ik vraag wat ze eten, geen lunch, ze hebben wel beetje ontbijt gehad, ik besluit met waithaka wat fruit voor ze te kopen.
mijn plicht is weer gedaan, wat vreselijk en dit is nog maar 1 geval in de hele sloppenwijk.
ik besluit om dinsdag met waithaka voedselpakketjes rond te brengen in de slums, ik herinner me nog een oud vrouwtje toen ik voor het eerst in de slum
was en daar zou ik graag wat eten heen brengen, waithaka kan het zich niet herinneren maar gelukkig weet ik nu wel keer de weg in de slums!

  • 27 Maart 2015 - 16:18

    Dina-St SCF NL:

    Wij hebben het ook erg gezellig gehad met jou hoor:-) Goed onderhandeld. Als je wegloopt en ze komen terug dan zat je zeker niet te laag. Ze verkopen echt niet onder de prijs.
    Nog maar een paar dagen.....
    Geniet er van!

  • 27 Maart 2015 - 16:27

    Sylvia:

    Wat zal ik je verhalen missen als je weer thuis bent..... stuk voor stuk leuk geschreven!
    Geniet van de laatste dagen daar. Over een weekje ben je al weer thuis. De 3 maand zijn omgevlogen :-)

  • 27 Maart 2015 - 16:54

    Jet Van Den Beld:

    Hoi Karen

    Wat maak je veel mee en wat ben je er druk mee,je zult het wel missen allemaal en wat is de tijd snel gegaan.Je komt al bijna weer terug.Uk wens je een goede terugreis en geniet nog even goed van je tijd daar. Groetjes

  • 27 Maart 2015 - 17:02

    Papa:

    weer een mooi verslag lekker leesbaar geschreven, als ik het verslag lees dan is het net of ik naast je sta, en alleen maar kan mee luisteren .
    geniet nog van de laatste weken.

    dikke knuffel en kus.
    papa

  • 27 Maart 2015 - 17:03

    Riet Beumer:

    Hoi Karen, wat ben je toch een kanjer...volgens mij ben je een geboren moeder Theresia...kindjes weer overhalen om naar school te gaan, boodschappen afdingen, voor de allerarmsten een voedselpakketje kopen en noem maar op! Wat zal het afscheid moeilijk worden maar bedenk wel dat jij in elk geval al wel hebt meegeholpen om de wereld een beetje te veranderen! Dit project zul je nooit meer vergeten.

  • 27 Maart 2015 - 17:14

    Riet Beumer:

    Waar is de rest van mijn antwoord gebleven.? Zorg maar dat je een extra box met zakdoekjes inslaat want het afscheid zal zeker moeilijk worden. Maar wij hier in Nederland zijn blij dat je weer bij ons terug komt en alle mooie verhalen met ons wilt delen al worden we ook via FB wel op de hoogte gehouden!
    Je zou trouwens een goede ambassadeur voor Kenia zijn.... mij heb je in elk geval kunnen overtuigen dat hulp in Kenia erg belangrijk is... als ik jonger was zou ik er ook zo heen gaan maar helaas....daar had ik eerder aan moeten beginnen of het moet zo zijn dat jij nog een keer zou willen, dan ga ik misschien wel met je mee....Karen, nog een fijne gezellige en leerzame week en tot volgende week vrijdag. KNUFFEL

  • 27 Maart 2015 - 17:40

    Wil Hekkert:

    Karen, ik heb ook nu weer genoten van je verslag. Ik zal het zeker gaan missen. Geniet nog van de komende dagen. Ik wens je een goede en veilige vlucht.

    Groetjes, Wil.

  • 27 Maart 2015 - 18:23

    Mama:

    Lieve Ka,
    Weer genoten van je verslag. Ik kan me alleen maar aansluiten bij alle vorige schrijvers. Nog een weekje dan zit je hier weer op de bank. Heel benieuwd naar al je verhalen en nog meer nieuwsgierig naar al je foto's. Geniet nog van je laatste dagen daar en doe wat je nog wilt doen. Het kan nu nog.
    Ik kijk in elk geval uit naar je thuiskomst.
    Knuffel van Bikkel en dikke kus van je Annie.

  • 27 Maart 2015 - 18:25

    Eva :

    Goed onderhandeld! Haha stoer hoor! Tissue box XL gaat het worden.. Succes ;-)

  • 27 Maart 2015 - 19:35

    Agnes Van Dijk:

    Lief Kenikaatje,
    Weer een geweldig verslag om te lezen, net wat papa zegt, of je er bij staat! Leuk hoor, het zal wel 1 van de laatste zijn denk ik, maar ik blijf je volgen hoor. Ik denk wel dat je wel een doos tissues nodig zult hebben volgende week. Maar eerst nog ff genieten, het is nog niet zo ver! Geniet van je weekend en je laatste weekje Kenia! Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kasarani

shade for children


Recente Reisverslagen:

18 Oktober 2019

Geen vaarwel, maar tot ziens!

16 Oktober 2019

Famous Muzungu Karen.

14 Oktober 2019

Funny Pants

08 Oktober 2019

Bijzondere mensen, Bijzondere verhalen

07 Oktober 2019

Muzungu
karen

Actief sinds 15 Dec. 2013
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 22755

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 03 December 2014

shade for children

Landen bezocht: