pumba, simba, dombo en 6 muzungu's - Reisverslag uit Thika, Kenia van karen blaauw. - WaarBenJij.nu pumba, simba, dombo en 6 muzungu's - Reisverslag uit Thika, Kenia van karen blaauw. - WaarBenJij.nu

pumba, simba, dombo en 6 muzungu's

Blijf op de hoogte en volg karen

21 Augustus 2016 | Kenia, Thika

Dinsdag ochtend, 4.30uur de wekker, want om 5.30uuur staat naftali op de stoep, om ons naar nairobi te brengen.
juist iets met keniaans nog iets, waardoor stanley onze driver van safari ons niet kon ophalen bij shade.
eenmaal in nairobi, moeten we nog even wachten op de tussenpersoon die ons naar narok brengt, waar we stanley
ontmoeten.
om 7.00uur moeten we in nairobi zijn, maar we vertrekken pas om 8.00uur, we halen nog twee mensen op,
we zitten al van oh nee geen chinezen met die selfiesticks, maar gelukkig het is een nederlands stel,
nouja de jongen is nederlands het meisje uit puerto rico, erg leuk stel dus dat klikt super!
er komt ook nog een keniaanse vrouw voorin zitten, die t geld van ons krijgt, het voelt wel alsof we zijn ontvoerd
en nu het losgeld moeten betalen haha.

na paar uur rijden, mooie stop bij rift valley, wouw wat gaaf!
en dan door,
lunchen in narok en dan auto wisselen en driver wisselen!
stanley waarschuwt ons, achterin hobbelt het erg!
want we krijgen een african road massage!
Nou daar was niks aan gelogen haha.

rond 16.00uur zijn we in het park, wouw dit blijft toch wel gaaf,
we spotten al giraffen, zebra's en twee van de big five: leeuw en waterbuffel.
en dan is het toch echt tijd om de eerste dag al af te sluiten en naar het kamp te gaan,
gauw installeren, wouw luxe tent, met douche en wc mét wc bril, en een heerlijk bed waar geen kuil in de matras zit.
even eten en dan lekker het bedje in.

woensdag 7.30uur ontbijten, woow lekker! geroosterd brood, gebakken ei, pannekoek en witte bonen in tomaten saus
(heb al genoeg bonen gezien, dus geen bonen voor mij)
om 8.00uur gaan we weer het park in, we rijden helemaal door tot aan de grens van tanzania,
daar eindigen we bij de nijlpaarden rivier, daar doen we de lunch en zien we nog een stukje van de grote
migratie, we zien paar wilde beesten oversteken, en zelfs 1 wordt gegrepen door een krokodil maar kan nog ontsnappen,
uiteindelijk toch maar weer terug,
we zien nog cheeta's die zelfs achter een gazelle aan ging, maar helaas hij kon nog ontsnappen.
ook de olifanten zien we die een modderbadje nemen, wat een indrukwekkende beesten zijn dat!
en ook een mannetje en vrouwtje leeuw van super dichtbij, en zelfs seks hebben, met ongeveer 8 busjes om hun heen.
einde van de dag toch tijd om weer terug te zijn,
3 van de big five is gespot!
we gaan nog even langs een massai stam,
die doen hun dansje, springen nog paar keer en dan gaan we door hun 'dorpje', we worden gesplitst
en lieke en ik moeten samen een huisje bekijken, hij vertelt beetje hoe ze leven en zegt dat we foto's mogen maken
maar op de grill liggen 2 geitenpoten, met de hoef en vacht er nog aan, nee bedankt die foto hoeft niet
dit staat voor altijd in mijn geheugen hihi, en mijn telefoon was ook leeg.
dan weer back naar het camp, eten en gezellig kletsen en vroeg t bed in!

donderdag 6.00uur ontbijten en 6.30uur game drive,
we zien al gelijk leeuwen met jongen die nog aan het eten waren,
en struisvogel die op eieren past,
maar helaas de rest van big five hebben we niet gezien,
maar ons hutje heette leopard, telt dat ook als het spotten van de big five?

rond 9.00uur gaan we weer terug naar nerok, we doen ergens een plas pauze bij souvenir shopje,
vaders ziet een mooie giraf en we vragen de prijs, 20,000 shilling, 200 euro,
ik begin hem spontaan uit te lachen en we lopen maar weg.
later komt er een andere man en die zegt dat die collega een rare prijs had gemaakt,
en hij maakt een betere prijs,
oké we doen een nieuwe poging,
hij gaat niet lager dan 15000 shilling, 150 euro,
is dit je beste prijs?
hij vraagt hoeveel ik er voor wil geven, en ik vertel dat bij blue post hotel ze 4000 zijn,
dat kan niet, dit is betere kwaliteit bla bla bla,
ik zeg helaas, dit zijn smoesjes dus nee, dus ik loop weg.
maar hij loopt nog steeds achter mij aan, hij vraagt of ik kom met een goede prijs,
ja meneer 4000 meer niet, hij zakt tot 10.000, 100 euro.
helaas klaar ermee.
achteraf denken we dat deze giraf wel iets groter was, maar we weten niet of die wel in de koffer past, dus maar goed dat we niet
tot dezelfde prijs zijn gekomen.

ondertussen is onze safari busje kapot, en moeten we dus op onderdelen of iets wachten,
maar gelukkig held stanley fixt alles!
ondertussen probeert meneer de onderhandelaar het nog een keer en zegt: nog 1 laatste bod je gaat akkoord
of zegt goodbye, voor 10.000, mijn antwoord? goodbye!

we kunnen weer door, op naar narok!
daar lunchen, en dan op naar nairobi,
bij de rift valley nog even een stop, even souvenirs shoppen en door.
jeetje wat een chaos in nairobi, maar held stanley fixt het en om 20.00uur zijn we eindelijk home sweet home!
en wat een heerlijk welkom krijgen wij, alle kindjes komen dikke knuffel brengen en zeggen dat ze ons hebben gemist,
heerlijk thuis komen!

het hoogtepunt van de safari? niet de big five maar de big fall van vaders!
als ik er aan denk moet ik weer heel hard lachen,
hij wou zijn stoel pakken, maar gooide deze om, en op dat zelfde moment gaat hij zitten,
daar zit hij dan op de grond tussen de stoel poten, erg komisch gezicht!
moeders en ik hebben er de hele dag nog de slappe lach aan over gehouden.

lang de tijd om bij te komen hebben we niet, want vrijdag ochtend gaan we met de kids een 3 daagse trip naar meru doen,
we gaan met de kids in het huis van de overleden zus van naftali een weekend!
dus uitpakken van de safari en inpakken voor de trip,
om 10.00uur zou de schoolbus komen, ik vroeg nog aan naftali: geen kenya time toch?
10.45 komt de bus eindelijk aan zetten, alles inpakken, matrassen op het dak, en dan 11.30uur echt vertrekken!
wat een lange reis, maar wat een mooi gedeelte van kenia is dit, helaas zo helder als vorig jaar mount kenya was
zien we nu helemaal niks door de mist,
nog even een tussenstop bij de evenaar, en dan door!
18.00uur eindelijk komen we aan, alles uitladen, tentjes opzetten, eerst willen alleen 3 grote jongens in de tent,
maar als ze eenmaal staan wil iedereen, ook de meiden, misschien van de week toch even de tentjes bij shade opzetten?
dan eten bij david, de broer van naftali.
geit met ugali, jum jum.
de flubber stukjes geef ik maar lekker aan francis en small peter!

zaterdag ochtend 7.00uur zouden we gaan ontbijten, maar 7.30uur komen eindelijk de huismoeders naar beneden,
tijd om te gaan,
samosa en mandazie en heerlijke keniaanse thee.
goede bodem!
de planning was naar museum en playground, maar plannen gewijzigd,
we gaan even naar de playground voor 20 minuten, en dan weer in de bus, naar een waterval.
moeders en ik kiezen er voor niet mee te doen met het klauteren en glijden en nemen de toeristische route!
zo zien wij dat we hoger staan en kijken we op de kindjes, zo leuk!
aan de overkant staan kindjes uit de buurt en komen naar ons toe, give me money
ik zeg ook: give me money en doe hun gewoon na.
uiteindelijk druipen ze af, hihi goede methode gedrag spiegelen!
daarna gaan we weer terug naar de playground,
wat een genot, fietsen, voor ons een dagelijks gebruik, en hier kan de helft het niet eens, en is het een groot
speelfestijn.
's middags lekker patat en vlees eten, en weer door spelen!
wat een doorzettingsvermogen hebben die kids, en zelfs de huismoeders proberen het!
en ook naftali fietst een rondje.
heel grappig elke keer horen we een BOEM, en dan zien we daniel weer tegen de muur aan geknalt, die
heeft de rem nog niet gevonden.

rond 17.00uur echt tijd om weer weg te gaan,
met de bus naar meru city, en naftali stelt voor om met de kids door de stad te lopen, om meer te zien van meru,
de 4 muzungu's besluiten om met zijn 4en even de stad te verkennen,
wat veel lijmsnuivers hier zeg, schrik ervan!
als we terug willen lopen zien we een bakkertje,
okee even kijken dan, allemaal gekleurde gebakjes en we doen maar is even gek,
alle 4 een gebakje, en dan op de trap op straat op eten,
mensen kijken, maar we vragen ons af om t gebakje of om de muzungu's.
daarna toch weer terug naar de bus want we moesten ook nog avond eten,
pfoe wat veel, wat stukjes vlees en ugali en de rest lekker aan de kids!

zondag ochtend we zouden om 8.00uur vertrekken voor ontbijt, en het is echt heel apart,
val bijna van mijn stoel van verbazing om 7.54uur zitten we al in het restaurant voor het ontbijt, muzungu time!
weer lekkere thee,samosa en mandazie,
en dan gaan we echt naar het museum.
nouja museum, kinderboerderij met slangen en apen?
alleen ik heb er buikpijn van, er is al 1 bak daar zit een slang in te slapen, en zijn eten? 2 levendje konijntjes,
zodra de zon gaat schijnen wordt de slang wakker en eet het dan op, alsjeblieft hier gaan we niet op wachten!

op een groter stuk zien we schildpadden, en nog een hele grote slang en ook weer 2 schattige konijntjes,
het waren er eerst 5, dus de slang is weer gaan slapen.
we zien ook nog een grote krokodil, we vragen ons af of het echt is, en de buschauffeur gaat met een tuinslang hem prikken,
en ineens HAP tuinslang kapot, ja de krokodil leeft, zie je dit al voor je in NL?
ook nog 3 aapjes in een klein kooitje, gelukkig ziet de dierenbescherming dit niet!

en dan is het echt tijd om afscheid te nemen van David en zijn familie en terug te gaan naar huis.
pfoe wat een lange zit, en mijn zitbotje doet aardig pijn na 6 dagen hobbelen!
om 15.00uur zijn we eindelijk thuis, alles uitladen en weer in stalleren.
Home sweet Home.

en dan breekt de laatste week alweer aan,
deze week is vooral lekker genieten van de kids in shade!
nog even niet denken aan gedag zeggen, ik wil niet!

• 21 Augustus 2016 - 15:38

Riet:

Weer een prachtig verslag, Karen. Heb ook veel op foto's meegekregen via FB. Hoe gaat het nu met Ma en Pa na de valpartij? Geweldig hoe jullie afgelopen week de waarden en normen van Kenia hebben leren kennen/ waarderen. Ben benieuwd naar de foto's. Nu nog lekker een weekje genieten in alle rust in Shade. Groetjes ook aan Ma en Pa. Allemaal ( ook de kids) een dikke knuffel en tot het volgende verslag. Ik kijk er naar uit!

• 21 Augustus 2016 - 15:52

Romy Van Dijk:

Super leuk om je blogs te lezen! Zo voel ik me toch nog een beetje in Kenia haha. Veel plezier en succes met jullie laatste week!!

• 21 Augustus 2016 - 16:54

Dina Van Doesburg:

Ik sluit me bij Romy aan:-)

• 21 Augustus 2016 - 20:24

Renee Vink:

Ha,ha,ha, je vader heeft toch wel iets met stoelen en zitten gaan

• 22 Augustus 2016 - 10:06

Liesbeth :

Fijne week samen !groeten uit een regenachtig colmschate maar het wordt beter