oude tijden herleven - Reisverslag uit Thika, Kenia van karen blaauw. - WaarBenJij.nu oude tijden herleven - Reisverslag uit Thika, Kenia van karen blaauw. - WaarBenJij.nu

oude tijden herleven

Blijf op de hoogte en volg karen

12 Augustus 2016 | Kenia, Thika

Woensdag weer back to umoja!
met de motorbike, want ook dat moet je een keer meegemaakt hebben.
mijn ouders op 1 motorbike en lieke en ik en nog een vrijwilligster op de andere.

oh wat voelt het goed, de slums hebben een soort charme voor mij,
het is armoedig en je gunt het niemand om hier te wonen,
maar de mensen zijn zo gastvrij en zo lief.
eindelijk zie ik waithaka, the baboon hihi heerlijk die humor weer.

we delen kleren uit, maar voor 4 kindjes hebben we niks,
heel zielig die snoetjes, dus daar gaan we van de week nog maar even iets voor kopen, want vrijdag gaan we toch weer
erheen.
daarna ballonnen uit delen, wat een genot is dat, zoiets kleins maar zo veel plezier.

ook boardmember florence komt even langs, leuk om ook haar weer te zien en dat ze mijn
ouders kan ontmoeten.
vorig jaar kocht ze een sleutelhanger bij rebiuri voor waithaka en mij, en waithaka showt
vol trots zijn sleutelhanger.

dan gaan we met waithaka nog even de slums in, zoals vanouds.
ik zie nog even een kindje die vorig jaar op umoja schooltje zat.

een meisje van 15 die heel graag naar school wil, ze wil studeren voor dokter maar haar moeder heeft
geen geld voor haar school.
het meisje houdt van school, en heeft maar 2 vrienden want de rest zijn allemaal slecht,
die gaan richting criminaliteit.
ze heeft altijd hoofdpijn, en als we door vragen snappen we waarom, ze weet niet of ze nog wel
door kan met school.
waithaka zoekt voor haar een sponsor, zodat zij net als waithaka een kans krijgt op een goede toekomst.
de hele dag blijven we nog aan dat meisje denken, hoe graag ze wil, hoe graag wij haar willen helpen
maar even paar honderd euro jaarlijks ophoesten is ook voor ons teveel.
en zo zijn er natuurlijk nog meer kindjes die een kans verdienen.

daarna nog even naar waithaka zijn huis, eindelijk zijn lieve baby ontmoeten!
wat een poppetje, ik heb in NL klompen slofjes gekocht, en we leren het nederlandse woord aan waithaka,
even knuffelen met de baby en dan tijd om terug te gaan naar shade.

over "glooien"' zoals daniel het noemt, met de bal, dit keer lummelen!
de spelregels zijn ons niet duidelijk, vast keniaanse regels maar het is super gezellig.
en nouja bal.... het zijn allemaal zakjes aan elkaar geknoopt, heel creatief!

dan is daar ineens boardmember theresa, knuffelen en kletsen,
ze vraagt hoe mijn trip naar NL was, want ik blijf toch hier? NL was een soort vakantie en om afscheid te nemen van iedereen.

dina had een koffer voor moses mee gegeven, en aan mij de eer om deze te geven,
hij was helemaal blij en ik noem hem vanaf nu stewardess,
de kindjes vonden het ook geweldig, Cliff en Peter passen er in dus deze kindjes gaan mee naar NL.

donderdag kiandutu dag, had er vorig jaar niet zulke goede ervaringen mee, maar dina had bekers
voor OASIS en ik ben ook wel erg benieuwd naar het project, dus er toch maar heen.
ik heb de hele nacht al slecht geslapen, en 's ochtends ook geen zin om te gaan,
na een voorstelronde van de straatjongens, krijgen we een rondleiding door kiandutu slums,
samen met nog een keniaan want 4 muzungu's en 1 keniaan is te gevaarlijk.

eerst mogen we nog foto's maken, maar bij 1 gedeelte moet alles weg,
ik dacht: tweede keer kiandutu is vast minder erg, maar nee
dit is absoluut niet mijn favoriete plek.
vreselijk die huisjes, die kindjes en de sfeer.
ze lachen je keihard uit, en maken opmerkingen.
het project OASIS is super, straatjongens, zelfs 2 die in de office slapen omdat ze geen huis hebben.
maar kiandutu slums, nee daar wil ik niet zijn.


vrijdag Umoja dag, ik word al blij bij het idee dat ik hierheen mag.
we gaan 's ochtends eerst met huismoeder elizabeth shirtjes halen voor die 4 kindjes wat we hadden beloofd,
ik zie er een heel leuk jurkje hangen, en koop deze voor elizabeth haar dochtertje en nog een leuke blouse voor haar zoon.
zo blij dat ze ermee is!
dan heel stoer met de matatu naar umoja,
we moeten nog wel een stukje lopen, maar zo kunnen we slums nog even goed bekijken,
ik geef ballonnen aan de kindjes in de slums, en we gaan nog even langs jackson zijn oma voor een voedselpakket,
en ook langs andere oude mevrouw waar ik vorig jaar ook ben geweest, ook voedselpakket geven.
wouw hoe netjes hun het huisje en de tuin hebben!
we zien ook nog een jongen met down syndroom die ons de hele ochtend volgt overal naar toe, ja ook in de slums hebben ze die.
dan nog stuk terug naar umoja school lopen, ondertussen de grootste lol met waithaka en herinneringen van vorig jaar ophalen.
als ik thuis kom vertel ik jackson dat ik zijn oma heb bezocht en eten heb gegeven, maar pas na een foto geloofde hij me.

jeetje de eerste week is al bijna voorbij!
de tijd vliegt, en eigenlijk wil ik niet nadenken over weer terug naar NL.
ze zoeken in Shade nog een nieuwe huismoeder, misschien kan ik dat worden?

kids hebben vakantie, dus vanaf nu leuke dingen doen!
zaterdag lekker met de kids in shade,
en zondag als hun naar de kerk zijn gaan wij toeristje spelen!

  • 12 Augustus 2016 - 15:34

    Herman De Buurman:

    Wat een leuk reisverslag ondanks de ellende toch ook leuke momenten. Wat een verschil hier klagen we over het weer waar moeten deze mensen dan wel niet over klagen zijn ten minste blij met kleine (dagelijkse ) dingen. Geneit er nog van .

  • 12 Augustus 2016 - 16:04

    Riet:

    Lieve Karen, wat heb je weer een geweldig verslag geschreven. Hieruit blijkt hoeveel je van deze kids en het land houdt. Wel goed nadenken of je werkelijk wilt blijven... Het is een uitdaging maar veel kun je er niet veranderen zolang deze regering in dit land blijft slapen.
    Maar wel lekker genieten met je Ma en Pa. Ik ben straks benieuwd naar alle (nieuwe) foto's.
    Je hebt nog 2 hele weken dus lekker genieten van alles wat nog op jullie pad komt.
    Liefs en tot schrijfs.

  • 16 Augustus 2016 - 14:24

    Agnes Van Dijk:

    Lieve Katie, wat leuk weer om jullie belevenissen te volgen. Ik kan me zo goed voorstellen hoe moeilijk je het soms hebt met alle armoede. Het weerzien en afscheid nemen van allen die je vorig jaar zo lief geworden zijn. En ik geloof graag dat je de hele toestand daar wel wilt verbeteren, maar dat lijkt me onbegonnen werk. Gelukkig hebben jullie een klein stukje kunnen bijdragen aan verwennerijtjes en geluk. En daar blijven wonen......? Nee hoor dat doe je Tim toch niet aan en ons ook niet!!! Zou trouwens wel een leuk vakantie adresje zijn. Ha ha ha,!!! Nou geniet nog maar ff van alles om je heen en veel plezier nog! Dikke kus, Aggie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Thika

shade for children


Recente Reisverslagen:

18 Oktober 2019

Geen vaarwel, maar tot ziens!

16 Oktober 2019

Famous Muzungu Karen.

14 Oktober 2019

Funny Pants

08 Oktober 2019

Bijzondere mensen, Bijzondere verhalen

07 Oktober 2019

Muzungu
karen

Actief sinds 15 Dec. 2013
Verslag gelezen: 636
Totaal aantal bezoekers 22802

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 03 December 2014

shade for children

Landen bezocht: